Proposta didàctica de l’hort com a recurs

El racó dels ocellets

961442_10155106542410111_1699564051_n

Nivell: Segon curs del cicle mitjà (4t de primària)

Objectius:

  • Aprendre a tenir cura i gaudir dels éssers vius, tant de les plantes com dels ocells.
  • Observar i identificar els ocells que vénen a menjar fruits a l’hort i als menjadors.
  • Crear un ecosistema adequat als ocells (plantació de plantes que donin fruit i construcción de menjadores i casetes-niu per les aus).
  • Crear un registre de dades a partir de l’observació longitudinal i publicar la informació obtinguda a partir de la creació d’un bloc.
  • Crear una gràfica que classifiqui les espècies d’ocells que apareixen / que podem trobar al nostre entorn i en quin moment.

Temporització: Primer trimestre del curs.

Recursos materials: Planta de cirereta d’arboç; recipients amb aigua, bossa de reixa, restes de pa sec, taronges i fruits secs (menjadors), tetrabricks i taps d’ampolla (casetes d’ocell)

Criteris d’avaluació: Els infants han de ser capaços de…

  • Tenir cura i gaudir dels éssers vius, tant de les plantes com dels ocells.
  • Observar i enregistrar les dades obtingudes del procés de creixement de l’hort.
  • Crear un ecosistema adequat als ocells.
  • Publicar la información obtinguda a partir de la creació d’un bloc.
  • Crear una gràfica que classifiqui els tipus d’ocells atraguts pels aliments plantats.

Escenaris metodològics pel desenvolupament de competències:

  • Arbustos de l’hort i menjadores: Els infants hauran d’observar, identificar i classificar els tipus d’aus que s’acosten als arbustos plantats a l’hort i a la menjadora que prèviament hauran plantat i construït. A partir de la creació d’aquests dos elements, podran veure quins ocells que hi ha a la zona són atraguts per les plantes i per les llavors de la menjadora.
  • Caseta d’ocells: Mitjançant la creació de casetes d’ocell amb materials reciclables, els ocells tindran un lloc on quedar-se i es faran més efectius l’observació i l’estudi de les aus de Barcelona i de la zona.

Competències:

  1. Competència científica: Es treballarà aquesta competència a partir del disseny d’un pla d’observació i de registre de dades en busca de respostes a interrogants científics (què i com mengen els ocells, quins ocells predominen a la zona on estem…) i de la classificació i caracterització dels ocells que apareguin a l’hort i a la menjadora per a menjar.
  2. Competència de didàctica de la ciència del futur mestre: Es treballarà aquesta competència a partir de la plantació de plantes que donin fruits que atreguin als ocells, de la construcció d’una menjadora on els ocells puguin acostar-se i de casetes-niu perquè els ocells puguin habitar-hi.
  3. Competència digital: Es treballarà aquesta competència a partir del registre de la informació obtinguda a partir de l’observació longitudinal i la seva respectiva publicació a un bloc on es puguin compartir les dades, les fotografies, opinions… També es treballarà a partir de la creació d’una gràfica que reculli totes aquestes dades recollides.

Continguts:

  • Caracterització de la funció de nutrició en els ocells i plantes.
  • Caracterització de la funció de relació a partir de l’observació dels ocells i plantes i relacionant-les amb els seus hàbitats.
  • Interès per la protecció i cura dels ocells i plantes del seu entorn.
  • Interès per l’observació i la generació de preguntes científiques, així com per la construcció de respostes coherents amb el coneixement científic.

 


 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

w

Conectando a %s